• بازگشت به صفحه اصلی
  • zondag 16 november 2008

    کرزی: از ملا عمر در صورت مذاکره حفاظت می کنم

    کرزی: از ملا عمر در صورت مذاکره حفاظت می کنم

    آقای کرزی گفت اگر رهبران طالبان مذاکره کنند برای حفاظت از آنها ، از هیچ کاری دریغ نمی کند
    رئیس جمهوری افغانستان اعلام کرده که اگر رهبر گروه طالبان بخواهد برای پایان دادن به نا امنی ها در افغانستان، پشت میز مذاکره قرار گیرد، او تضمین می کند که رهبر این گروه تحت پیگرد قرار نگیرد.
    حامد کرزی که پس از بازگشت از سفری به غرب، با خبرنگاران در کابل صحبت می کرد گفت که حتی اگر جامعه جهانی با این ضمانت مخالف باشند، او این کار را خواهد کرد.
    ولی آقای کرزی پذیرفتن هرگونه پیش شرط از جانب طالبان برای مذاکره را رد کرد و گفت که مخالفان دولت، باید به قانون اساسی این کشور احترام بگذارند.
    گروه طالبان، خروج نیروهای خارجی از افغانستان را به عنوان پیش شرط آغاز گفتگو با دولت افغانستان مطرح کرده اند.
    اما آقای کرزی گفت که طالبان باید بدانند که حضور نیروهای خارجی در افغانستان، در حال حاضر یک نیاز است.
    در نشست خبری رئیس جمهور کرزی، هرچند در مورد نتایج سفرش به لندن و نیویارک نیز به گونه مفصل صحبت شد، اما بخش اصلی سخنان او خطاب به مخالفان مسلح و به ویژه رهبران گروه طالبان بود.
    آقای کرزی مصرانه درخواست کرد که رهبری گروه طالبان برای پایان دادن به نا امنی ها در افغانستان، حاضر به مذاکره شوند.

    عکس منسوب به ملا عمر، رهبر گروه طالبان
    او در جواب به این سوال که آیا رهبری گروه طالبان در صورت آغاز مذاکرات رو در رو با حکومت افغانستان، از سوی نیروهای خارجی بازداشت نخواهند شد، گفت: "آنچه مربوط به ملا عمر و همراهان او می شود، اگر از آنان بشنوم که می خواهند به افغانستان بیایند و می خواهند برای صلح و اینکه کودکان افغانستان دیگر کشته نشوند، مذاکره کنند، من به عنوان رئیس جمهور افغانستان در زمینه حفاظت از آنان از هیچ کاری دریغ نخواهم کرد."
    آقای کرزی گفت: "زمانی که من تصمیم گرفتم چنین شود، جامعه جهانی باید با من موافق باشد و اگر مخالفت کند، دو انتخاب دارند: مرا از قدرت کنار بزنند و یا از خاک این کشور بیرون شوند. اما ما هنوز به این مرحله نرسیده ایم. من در حال حاضر باید از رهبری طالبان بشنوم که می خواهند صلح در افغانستان تامین شود، باید این را ثابت کنند، آنگونه که ما ثابت کرده ایم."
    آقای کرزی با آن که بر آمادگی های دولتش برای آغاز گفتگو با گروه های مسلح مخالف تاکید می کرد ولی گفت که هیچگونه پیش شرط مبنی بر خروج نیروهای خارجی از افغانستان را نمی پذیرد.رئیس جمهوری افغانستان مانند همیشه تاکید کرد که زمانی با مخالفان گفتگو می کند که آنان قانون اساسی افغانستان را بپذیرند.رئیس جمهور کرزی هم چنین به آمادگی تازه عربستان سعودی و پاکستان در زمینه آغاز مذاکرات میان دولت افغانستان و طالبان اشاره کرد ولی در این مورد جزییات بیشتری به خبر نگاران نداد.آقای کرزی تنها گفت که با پادشاه عربستان سعودی و رئیس جمهور پاکستان در واشنگتن، در این زمینه گفتگو کرده است.
    آقای کرزی برای شرکت در کنفرانس صلح ادیان که به پیشنهاد پادشاه عربستان سعودی ومیزبانی سازمان ملل متحد برگزار شد، به نیورک سفرکرده بود. در این اواخر بحث مذاکره با طالبان در افغانستان به مهم ترین بحث در میان دولت مردان و حلقات سیاسی این کشور تبدیل شده است.
    افغانها امیدوارند که با راه اندازی مذاکرات، به خشونتهای فزاینده در این کشور پایان داده شود.

    Geen opmerkingen: