• بازگشت به صفحه اصلی
  • dinsdag 18 november 2008

    خاموشی دولت و مردم در قبال تیزاب پاشی بالای دختران مکتب

    سخن روز

    خاموشی دولت و مردم در قبال تیزاب پاشی بالای دختران مکتب
    17:11:2008
    گزارشها از ولایت کندهار حاکی از آنست که به دنبال تیزاب پاشی به روی دختران مکتب در این ولایت حضور دختران در مکاتب کمرنگ شده است.
    هرچند مسوولیت این حادثه را کسی به عهده نگرفته اما بیشتر انگشت اتهام بسوی طالبان مسلح گرفته می شود. با توجه به حاکمیت پنج ساله ی طالبان در افغانستان و محدودیت هایی که آنها برای زنان و دختران وضع نموده بودند بیشتر باورها بر این است که این عمل کار طالبان مسلح باشد.
    این حمله درست بعد از آن صورت گرفته که نزدیک به سه ماه از آغاز سال تعلیمی در ولایت کندهار و در مجموع مناطق گرمسیر کشور می گذرد و بدون شک این حرکت که به هدف جلوگیری از حضور دختران در مکاتب و ایجاد بی امنیتی در کندهار صورت گرفته بود برای مخالفین مثمر واقع شده و درحال حاضر به گفته ی مسوولان تعداد محدودی از دختران به مکتب حاضر می شوند.
    به هرحال طوری که گفته شد مخالفین از این عمل خود به آنچه انتظار داشتند رسیدند. در حال حاضر بیم وهراس در میان خانواده هایی که فرزندان شان در مکاتب کندهار درس می خوانند اوج گرفته و شاید کمتر خانواده یی حاضر شود تا فرزندان خود به خصوص دختران را برای ادامه آموزش اجازه رفتن به مکتب بدهد.
    بدون شک مردم در این ولایت چشم انتظار عملکرد مسوولان امنیتی کشورهستند. هر روزی که می گذرد دانش آموزی در کندهار از روند آموزش عقب می ماند که جبران این وضعیت در زنده گی آینده ی آنان به مشکل و شاید هم هیچ امکان پذیر نباشد.
    آموزش حق هر انسان است و دولت مکلف است مطابق به مواد قانون اساسی افغانستان و دیگر قوانین بشری زمینه ی دسترسی به این حق را برای شهروندان تحت حاکمیت خود مساعد سازد. مردم انتظار دارند تا مسوولان امنیتی افغان و نیروهای خارجی مستقر در این کشور در چنین وضعیت تدابیر و راهکاری را عملی کند که بتواند این مشکل را مهار نماید.
    در کنار این وضعیت آنچه بیشتر موثر و ارزنده است اشتراک مردم در تامین امنیت محلات زنده گی شان، به خصوص مکاتب و دانش آموزان است .مردم به عنوان عنصر عمده در امر تامین امنیت در کشور می توانند با جدیت و توجه به این مسله تلاش کنند تا زمینه های تامین امنیت در مناطق خود را مساعد سازند. بدون شک همکاری مردم در این مسله و نزدیکی آنان به دولت می تواند در کنار این که زمینه آموزش و تحصل را برای فرزندان خودشان مساعد نماید، به برقراری صلح وثبات در کشورنیز که بزگترین آرزوی نسل های این کشور است کمک خواهد کرد
    صبح بخیر.

    Geen opmerkingen: