• بازگشت به صفحه اصلی
  • maandag 23 maart 2009

    گزارش تجلیل از نوروز باستانی در شهر هامبورگ

    گزارش تجلیل از نوروز باستانی در شهر هامبورگ
    از جشن نوروزی به تاریخ اول حمل ۱۳۸۸ از جانب انجمن تورکستان بیرلیگی به فرخوانی فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان در شهر هامبورگ کشور آلمان فدرال با برگزاری محفل با شکوه تجلیل گردید.
    درین محفل که در یکی از رستورانت های مجلل شهرهامبورگ بنام " تالار گلها" تدارک دیده شده بود، صدها تن از هموطنان ما اعم از زنان، اطفال و مردان از ممالک مختلف اروپائی با شور و شعف چشمگیر اشتراک نمودند.
    محفل به گردانندگی محترم حمید قاریزاده ساعت هفت شام با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط محترم قاری رحمت الله و دعای یاش الوغلر به خاطر خیر وسعادت مملکت توسط محترم قاری عبدالرحمن آغاز گریده و محترم داکتر صمد احد رئیس انجمن تورکستان بیرلیگی پیام خوش آمدید انجمن را قرائت نمودند.
    بعداً محترم داکترهمت فاریابی رئیس فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان به نمایندگی از اعضا و هواداران ففتا و همچنان از نام واحد های کشوری فدراسیون در اروپا، امریکا و کانادا، اشتراک کنندگان جشن نوروزی را با حلول سال نو تبریک گفته و خواستار وحدت و یکپارچگی هموطنان مهاجر گردیدند.
    سپس داکتر عبدالمنان تاشقین مسئول شعبه فرهنگی ففتا و نماینده فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان در جرمنی رشته سخن را بدست گرفته، در مورد پیشینه تاریخی و فلسفه بوجود آمدن نوروز باستانی سخنرانی نموده ومحفل وارد پروگرام های سرگرمی نوروزی گردید.
    درین عید نوروزی که مهمانان مختلف از لحاظ زبانی در آن شرکت ورزیده بودند، به خاطر ایجاد فضای گرمتر در مجلس، از موزیک و خوانندگان تورک و تاجیک دعوت بعمل آمده بود. و محفل با کنسرت هنرمندان جوان و با استعداد آغاز گردید.
    بخش بعدی برنامه جشن نوروزی عبارت از پهلوانی اوزبیکی بود که پهلوانان به رسم و قواعد پهلوانی تورکستان زمین یکی پی دیگری وارد عرصه گردیده و تبق چلنج میدان را بر میداشتند و با گرفتن دعای یاش الوغلر وارد میدان نبرد با حریف خود میگردیدند.درین مسابقه جذاب وطنی، جوایز آن نیز طبق رسوم و عنعنات تورک های افغانستان، چپن های ابریشمی اوزبیکی و تورکمنی تدارک دیده شده بود که توسط آقسقالان به شانه های پهلوانان برنده پوشانیده میشد.به این اساس سه چپن اولی توسط بزرگان مجلس هریک محترم رئیس آق مراد بای، محترم قاری عبدالرحمن و محترم دکتور قمرالدین مصلح به شانه پهلوانان برنده پوشانیده شد.
    بازی کاراته بخش دیگری از برنامه های محفل بود که توسط کاراته بازان جوان تحت رهنمائی مربی ایشان به شکل بسیار جالب و دیدنی به حضور اشتراک کنندگان به نمایش گذاشته شد که با کف زدن ها استقبال گردید.
    لاتری و تخم جنگی که از جمله ملزمات جشن نوروزی شمرده میشود، نیز شامل آجندای تجلیل از مراسم نوروزی گردیده بود که اشتراک کنندگان با علاقمندی خاص وطنی به آن سهم گرفته و صد ها تخم رنگه در آن مورد کاربرد ومهارت تخم بازی قرار گرفت وهمچنان جوایز گوناگون در آزمایش بخت و طالع یعنی لاتری تهیه گردیده بود که به گرمی فضای جشن افزود نمود.
    پاسخ چیست؟ آزمایش ذهنی ویا مسابقه ذهنی بخش بسیار مهم فرهنگی آجندای محفل را تشکیل میداد که به ابتکار فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان براه انداخته شد. درین آزمایش ذهنی ۳۵ سوال از تاریخ، جغرافیه، زبان و هویت فرهنگی تورکان افغانستان توسط دکتورعبدالمنان تاشقین تهیه گردیده بود که حاضرین مجلس اعم از کلان سالان، جوانان و خوردسالان با علاقمندی خاص به آن شرکت نموده و جواب ها ارایه نمودند. درین بخش برنامه علاوه بر دیگر تحایف، بیست جلد کتاب به زبان اوزبیکی و پنج جلد کتاب به زبان فارسی از نویسندگان تورک افغانستانی در عرصه زبان و ادبیات نظیر خانم عزیزه عنایت، محترم سید احمد شاه دولتی فاریابی، خانم شفیقه یارقین، محترم عالم لبیب، محترم عالم کوهکن، حلیم یارقین، محترم صالح محمد حساس، نورالله آلتای، محترم تاشقین بهائی، محترم اسدالله ولوالجی، محترم نورالله تالقانی، محترم غلام سخی وکیل زاده و دیگران به شکل جوایز به اشتراک کنندگان توضیح گردید.
    در این شب همچنان غذا های رنگارنگ وطنی برای مهمانان توزیع گردید.محفل نوروزی ساعت سه بجه شب با توزیع تحایف نوروزی به پایان رسید.
    همکار خبری ففتا از هامبورگ

    Geen opmerkingen: