• بازگشت به صفحه اصلی
  • donderdag 23 oktober 2008

    هشدار ايران درباره مذاكره دولت با طالبان

    هشدار ایران درباره مذاکره با شورشیان طالبان

    منوچر متکی: آن ها كه باد می كارند توفان درو می كنند
    منوچر متکی، وزیر امور خارجه ایران، نسبت به هرگونه مذاکره کشورهای غربی با شورشیان طالبان در افغانستان هشدار داده است.
    در هفته های گذشته، برخی از رسانه های گروهی از مذاکرات پنهانی دولت افغانستان با رهبران طالبان خبر داده اند و برخی مقامات غربی از جمله یک فرمانده نظامی بریتانیایی گفتگو با مخالفان دولت افغانستان را برای استقرار آرامش در این کشور لازم دانسته اند.
    از جمله نشریه بریتانیایی آبزرور (Observer) گزارش داده است که دولت افغانستان و گروه طالبان به طور مخفیانه وارد مذاکره شده اند و این مذاکرات با میانجیگری عربستان سعودی و با حمایت بریتانیا انجام می شود.
    دولت افغانستان درباره این مورد خاص ابراز بی اطلاعی کرده است، هرچند حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، پیشتر اعلام کرده بود که حاضر است با ملا عمر، رهبر طالبان، و گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی مذاکره کند.
    وزیر امور خارجه ایران با انتقاد از مذاکره با طالبان گفته است که نیروهای پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در افغانستان دچار شکست استراتژیک شده اند.
    منوچر متکی گفته است: "به غربی ‌ها توصيه می ‌كنيم به ضرب‌المثل پرمغز ايرانی كه می ‌گويد آن ها كه باد می ‌كارند توفان درو می ‌كنند توجه كنند. افراط‌ گرایی مقوله‌ای نيست كه در يك منطقه بماند و آن را نمی ‌توان محدود كرد."
    در همین رابطه، یک فرمانده ارشد ارتش بریتانیا اخیرا هشدار داد که عملیات نظامی علیه طالبان به پیروزی قطعی نخواهد رسید.
    ژنرال مارک کارلتون اسمیت، فرمانده لشکر هوایی ۱۶ بریتانیا تاکید کرده است که برای پایان دادن به شورش ها در افغانستان، ممکن است لازم باشد با شورشیان معامله ای انجام شود.
    به غربی ها توصيه می كنيم به ضربالمثل پرمغز ايرانی كه می گويد آن ها كه باد می كارند توفان درو می كنند توجه كنند. افراط گرایی مقولهای نيست كه در يك منطقه بماند و آن را نمی توان محدود كرد
    منوچهر متکی
    اما رنگین دادفر اسپنتا، وزیر امور خارجه افغانستان، هفته گذشته هشدار داد که مذاکره با شورشیان تنها درصورتی می تواند به نتیجه برسد که دولت از یک موضع سیاسی قوی با آن ها وارد گفتگو شود.
    آقای اسپنتا در اظهاراتی تند به دولت های خارجی هشدار داد که اگر در پی "تسلیم کردن این خاک (افغانستان) به دشمنان هستند" بهتر است که از افغانستان بیرون بروند.
    گروه طالبان که یک گروه سنی مذهب تندرو است، هیچ گاه با دولت جمهوری اسلامی، که روحانیون شیعه بر آن حکومت می کنند، رابطه خوبی نداشته است.
    با توجه به خصومت عقیدتی نظام حکومتی ایران و رژیم طالبان در افغانستان، برخی کارشناسان امور بین الملل دولت جمهوری اسلامی در ایران را برنده استراتژیک سرنگون شدن حکومت طالبان توسط آمریکا در سال 2001 میلادی می دانند.

    Geen opmerkingen: