• بازگشت به صفحه اصلی
  • donderdag 23 oktober 2008

    مذاكرات دولت افغانستان با طالبان آغاز ميشود

    مذاکرات افغانستان و طالبان آغاز می شود
    وزارت خارجه افغانستان تایید کرده که دولت افغانستان و گروه طالبان، برای پایان دادن به نا امنی ها در این کشور، پشت میز مذاکره قرار خواهند گرفت.
    رنگین دادفر اسپنتا، وزیر خارجه افغانستان، این اظهارات را در بازگشت از یک سفر رسمی از پاکستان، در کابل بیان کرد. پیش از این، آقای اسپنتا از عربستان سعودی دیدن کرده بود.
    آقای اسپنتا گفت که هنوز محل و تاریخ دقیق برگزاری مذاکرات میان دولت افغانستان و طالبان مشخص نشده است اما او گفت که در این زمینه کارهایی صورت خواهد گرفت.
    در هفته های اخیر بحث مذاکرات میان دولت افغانستان و گروه طالبان که گفته می شود با میانجیگری عربستان سعودی صورت می گیرد، در رسانه ها بسیار داغ بوده است.
    پیش از این، شماری از مقامات افغان در یک بازدید غیررسمی از عربستان سعودی، در یک گردهمایی با میزبانی ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی شرکت کردند، جایی که در آن مقاماتی از کشور پاکستان نیز حضور داشتند.
    گزارشهای منتشر شده حاکیست که در این گردهمایی، بحث هایی در مورد چگونگی آغاز مذاکرات صورت گرفته است.
    'تعیین محل'
    وزیر خارجه افغانستان می گوید در این نشست، مقامات افغان، به نمایندگی از دولت این کشور شرکت نداشتند، بلکه این یک نشست غیررسمی بوده است.
    پیش شرطآقای اسپنتا گفت خروج نیروهای خارجی به عنوان پیش شرط آغاز مذاکرات، برای افغانستان قابل قبول نیستبا این حال، آقای اسپنتا تایید کرد که مذاکراتی میان دولت افغانستان و طالبان برگزار خواهد شد.
    او گفت: "اینکه دومین بخش از این گفتگوها در کدام شهر صورت می گیرد، تا حالا معلوم نیست. مسئولیت ما این است و ما آماده هستیم که این مذاکرات را ادامه دهیم. در این مورد، هیات غیررسمی و غیردولتی که از سوی افغانستان رفته بود، در مشوره با مقامات سعودی محلی را برای ادامه این گفتگوها تعیین خواهند کرد."
    طالبان تا حالا در این مورد ابراز نظری نداشته اند. اما سخنگویان این گروه در گذشته گفته بودند که آغاز مذاکرات با دولت افغانستان برای ترک جنگ، نیازمند خروج فوری نیروهای بین المللی از افغانستان خواهد بود.
    اما وزیر خارجه افغانستان در کنفرانس خبری خود گفت که "خروج نیروهای خارجی از افغانستان، هرگز به عنوان پیش شرطی برای آغاز مذاکرات با طالبان پذیرفته نخواهد شد."
    آقای اسپنتا گفت: "زمانی که ما برای دفاع از خاک خود آمادگی لازم داشته باشیم، نیازی به حضور نیروهای بین المللی نیست. زمانی که تروریسم نابود شود و امنیت در افغانستان تامین شود، نیروهای خارجی از افغانستان دوباره به خانه های خود می روند و این آرزوی ما هم هست، اما این موضوع، به عنوان یک پیش شرط، برای افغانستان قابل قبول نیست."
    وزیر خارجه افغانستان پیش از این، از تلاشهای کنونی برای مذاکره با طالبان انتقاد کرده و گفته بود که مذاکرات برای پایان نا امنی در افغانستان، تنها در صورتی نتیجه خواهد داد که افغانستان از یک موضع قوی سیاسی وارد عمل شود
    BBC

    Geen opmerkingen: