• بازگشت به صفحه اصلی
  • donderdag 11 september 2008

    قانون رسانه هابراي توشيح فرستاده شد


    فغانستان | 04.09.2008

    قانون رسانه هابراي توشيح فرستاده شد

    براي دومين بار قانون رسانه ها از جانب مجلس نمايندگان با همان محتواي سابق به تصويب رسيد.

    قانون رسانه ها که چندي قبل در مجلس نمايندگان افغانستان به تصويب رسيده بود به حامد کرزي رييس جمهور اين کشور به خاطر توشيح فرستاده شده بود اما رييس جمهور آن را به دليل اين که راديو تلويزيون ملي از حکومت جدا ساخته شده است، آن را توشيح ننمود.

    اين قانون که بار ديگر به پارلمان فرستاده شده بود در همين هفته از جانب اعضاي مجلس بدون کدام تغيير با محتواي قبلي به تصويب رسيد.

    اعضاي مجلس در اين قانون ماده اي را تصويب نمودند که در آن راديو تلويزيون ملي از اداره حکومت بيرون شده و بايد مستقل فعاليت کند.

    در همين حال شماري زيادي صاحب نظران در عرصه مطبوعات اين عمل کرد پارلمان را نوعي حرکت مستقل عنوان نموده وآن را يک خود اراديت پارلمان مي خوانند.

    از طرفي هم وزارت اطلاعات و فرهنگ به اين باور است که راديو تلويزيون ملي نبايد از چوکات اين وزارت خارج شود.

    حال اين که رييس جمهور اين قانون را توشيح مي نمايد يا خير معلوم نيست ولي آنچه که مهم است اينست که رييس جمهور مخالف جداشدن راديوتلويزيون ملي از چوکات دولت مي باشد.

    راديو تلويزيون ملي از گذشته تا حال در تصرف دولت هاي گذشته بوده است و همين روال تا حال به حالت سابق خود باقي مانده است.

    از طرفي هم ماده 45 اين قانون به دولت اين امکان را مي دهد که جلو آزادي بيان را بگيرد زيرا آمدن کلماتي مانند هتک حرمت، توهين، افتراء وامنيت اخلاقي وسلامتي رواني آنهم بدون تفسير، دست دولت را باز گذاشته است تا هرچه مي خواهد انجام دهد.

    ماده ديگراين قانون دولت را اجازه مي دهد که رسانه هاي آزاد را تحت فشار قرار داده و مورد پيگيري قرار دهد.

    Geen opmerkingen: