• بازگشت به صفحه اصلی
  • zondag 7 september 2008

    اختلاف در مالکيت مانع اسکان 80 خانوار مهاجر شد

    اختلاف در مالکيت مانع اسکان 80 خانوار مهاجر شد

    اختلاف شماري از مردم شهرستان خواجه بهاءالدين ولايت تخار در مورد مالکيت زمين ، مانع اسکان مجدد 80 خانوار مهاجر بازگشته از پاکستان شده است .

    عبدالجبار شلگري عضو هيات اعزامي دولت روزشنبه در اين رابطه به خبرنگار ايرنا گفت : هياتي به سرپرستي وحيدالله سباوون وزير مشاور دولت براي پايان دادن به منازعه حقوقي به منطقه اعزام شد.

    نماينده مردم ولايت غزني در مجلس نمايندگان افغانستان تاکيد کرد که مردم محل از ديروز/ جمعه / مانع خروج اعضاي هيات اعزامي از ساختمان فرمانداري بهاء الدين شده اند.

    وي افزود: تعدادي از مردم محلي مانع بازگشت مهاجران افغان از پاکستان به منطقه هستند.

    وي ادعا کرد که مهاجران که در حال حاضر در يک ساختمان دولتي موقتا اسکان يافتند، زمين هايشان از سوي مردم محل غصب گرديده و آنان حاضر نيستند، اموال غيرمنقول مهاجران را مجددا به آنان تحويل دهند.

    وي اضافه کرد: مهاجران از قوم پشتون هستند و در زمان اشغال ده ساله ارتش سرخ ، کشور را ترک و به پاکستان مهاجرت کردند.

    گفته شد کساني که مخالف بازگشت مهاجران هستند، عمدتا، از قوم ازبک مي باشند که مدعي هستند، زمين هاي مورد اختلاف در زمان محمدظاهر آخرين شاه افغانستان در اختيار اين افراد گذاشته شد و در زمان برهان الدين رباني دو باره از آنان (پشتون ها) بازپس گرفته شد ومهاجران حق اسکان مجدد در اين اراضي را ندارند.

    شلگري عضو هيات اعزامي دولت به ولايت تخار مدعي شد مردم از سوي برخي گروه هاي خاص - که نامي از اين گروهها نبرد- تحريک مي شوند.

    وي تصريح کرد: اگر مهاجران حق بازگشت به منازل خود را نداشته باشند، مشروعيت دولت زير سووال خواهد رفت ، زيرا در اين منطقه شبکه القاعده و گروه هاي مخالف حضور ندارند.

    اين عضو قانونگذار مجلس افغانستان روزشنبه از اعزام افراد ارتش ملي و نيروهاي خارجي براي پايان دادن به اين مخاصمه خبر داد.

    بر اساس آخرين ها گزارش ها که از سوي منابع غربي منتشر شد، 40 درصد از جمعيت 24 ميليون نفري افغانستان پشتون و 10 درصد ازبک هستند.

    هم اکنون حدود دو ميليون افغان در پاکستان زندگي مي کنند و اسلام آباد خواهان بازگشت تدريجي اين افراد به افغانستان مي باشد.

    هم اکنون حدود 120 تا 150 هزار نفر هم به دلايل مشابه در طول سه دهه جنگ داخلي در افغانستان آواره هستند. آریایی.

    تذکر لازم:

    نویسنده مقاله در پنج قسمت تحت عنوان: «غصب زمین های مناطق غربی، شمالی، هزارستان و تداوم فاشیزم قبیلوی در افغانستان» به صورت مستند در سایت کاتب هزاره اصل موضوع را نگاشته است که از جمله یکی هم در حال حاضر «بحران زمین های غصب شده مردم بومی اوزبیک ها» در ولایات شمال افغانستان می باشد که در زمان آل یحیی غصب گردیده است. دو قسمت آخر این مقاله نگاه نقد گونه مختصر بر : کتاب «سقاوی دوم» صورت گرفته که برای علاقمندان آن خالی از شادکامی دل انگیزانه نخواهد بود. اگر کسی خواهان معلومات بیشتری در زمینه باشد، می تواند که مطالب مذکور را از آرشیف سایت کاتب هزاره بدست آورد و مطالعه نماید. تشکر

    مآخذ: سايت وزين كاتب

    Geen opmerkingen: