• بازگشت به صفحه اصلی
  • zaterdag 30 januari 2010

    یک بازی دیگر با جنرال دوستم



    یک بازی دیگر با جنرال دوستم

    منبع مطلب: سایت نوید روز

    رییس جمهور کرزی، روز گذشته براساس حکمی جنرال عبدالرشید دوستم را به ریاست ارکان سرقوماندانی اعلی قوای مسلح منصوب نمود.
    گفته می شود كرزي اين فرمان را براي تامين هماهنگي بيشتر امنيتي در چارچوب شوراي امنيت ملي صادر كرد و از عبدالرشید دوستم خواست، تا وظايف ستاد را مطابق قانون و لايحه مربوطه تنظيم نمايد.
    محترم دوستم ، دو سال قبل به صورت تشريفاتي به عنوان رئيس ستاد مشترك ارتش کشور بود و پس از كرزي كه فرماندهي كل نيروهاي مسلح افغانستان را بر عهده دارد، دومين مقام مهم نظامي در اين مسووليت بشمار مي�رود.
    با این معنا که عبدالرحیم وردک وزیر دفاع، محمد حنیف اتمر وزیر داخله، رئیس اردوی ملی زیر دست عبدالرشید دوستم خواهند بود و برای انجام فعالیت و عملیات نظامی باید از وی دستور کاری داشته باشند.


    در ظاهر این عمل رئیس جمهور و احیاء دوباره این سمت ، بسیار مفید برای کشور جلوه می نماید چرا که جنرال دوستم بنابر تجارب غنی عملی و اندوخته های علمی که در انواع و اقسام مختلف جنگ ها دارد میتواند با استفاده از تجارب با ارزش و مثبت گذشته خویش مصدر خدمات مفید و ارزنده در کشور جنگ زده ما گردد.
    اما مشروط بر اینکه به جنرال دوستم صلاحیت ها هم داده شود تا او بتواند منحیث یک جنرال فعال و با تجربه در اردوی افغانستان مصدر خدمت شود. زیرا اطرافیان جنرال دوستم چند بار مدعی شده اند که وی بارها از حکومت کرزی تقاضا نموده بود که در محو و نا بودی پدیده شوم طالبان از او استفاده شود. اما آقای کرزی در حکومت قبلی خویش این اظهارات را نا دیده گرفته او را همانند یک سمبول در پست سرقومندان اعلی قوای مسلح افغانستان تعیین نموده بود.

    آنچه این انتصاب سمت جدید را زیر سوال میبرد، تامل چند ماهه جناب کرزی از زمان بازگشت دوستم تا رای نهایی دور دوم پارلمان می باشد.

    شایع شده بود که رییس جمهور کرزی تعهد سپرده بود که پنج وزارت را به شمول وزارت دفاع ملی به اعضای حزب جنبش ملی می دهد، ولی نه تنها وزارت دفاع را نداد بلکه از مجموع تعهدات اش تنها در دو وزارت افراد وفادار به جنبش را پیشنهاد کرده است. گفته شده رییس جمهور کرزی دلیل عدم پیشنهاد همایون فوزی، فرد مورد نظر جنرال دوستم را به سمت وزارت دفاع ملی، فشار خارجی ها عنوان نموده و گفته است که وی را احتمالاً به یک مقام بلند پایه نظامی منصوب خواهد کرد.

    برخی کارشناسان مسائل سیاسی بر این باورند که کرزی احساس کرد باید از اکثر کسانی که از وی آزرده خاطر هستند دلجویی کرده و آن وعده هایی که به جهت پست و مقام در دولت آینده به آنها داده است، عملی نماید. به همین منظور پس از آنکه دو نامزد وزیر معرفی شده جنرال دوستم یعنی نخست خانم حسن بانو غضنفر و دور دوم خانم ثریا دلیل ، در پارلمان رد صلاحیت شدند، به جهت دفع ضرر احتمالی از سوی حزب جنبش ، تصمیم به اعطای این سمت گرفته است. پس با این مضمون هدف اصلی وی تامین امنیت نمی باشد.

    از سوی دیگر مساله چگونگی تامین امنیت توسط این قوا به فرماندهی جنرال عبدالرشید دوستم، مطرح است. معروف است که وقتیکه جنرال دوستم چندسال پیش پیشنهاد کرد که اگر واقعا میخواهید طالبان از کشور نابود گردند به وی ده هزار عسکر بدهند تا در ظرف شش ماه یا خود را نابود کند و یا طالبان را.

    اما چرا امریکا و حکومت، این پیشنهاد را رد کرد؟ پس میگذاشت که یا خود را گم میکرد یا طالبان را. که در هر دو صورت به نفع امریکا تمام میشد ولی آنچه مسلم است کشورهای غربی نمیخواهند افغانستان آرام شود زیرا اگر افغانستان به ثبات برسد، مردم در ظرف چندهفته اخراج نیروهای خارجی را تقاضا خواهند کرد و این نکته را مقامات امریکا و بریتانیا خوب میدانند.

    اگر گفته شود که جنرال دوستم برای مطرح شدن و باز یافتن وجهه مثبت خود در بین مردم افغانستان ، این مطالب را گفته است ، بی انصافی است چرا که جنرال دوستم جزء اولین رهبرانی بود كه به خاطر استقرار صلح و تامین دمكراسی و عدالت اجتماعی تمام پرسونل های نظامی اش را دی دی آر نمود و كاملا خلع سلاح گردیند.

    لازم به ذکر است که سیاست کلی شبکه اطلاع رسانی افغانستان ، مبنی بر بی طرفی و بدون وابستگی به جناح و حزبی خاص می باشد و مطالب فوق صرفا این جنبه را دارد که اگر واقعا قصد جناب کرزی سامان دادن نیروهای امنیتی کشور می باشد، به جنرال دوستم این زمینه را فراهم نماید تا ضمن نشان دادن لیاقتش، از تکرار این گونه ناامنی ها که مثالش را روز گذشته درپایتخت شاهد بودیم، جلوگیری شود.

    ولی اگر این انتصاب صرفا به جهت این باشد که از دوستم ها و محقق ها و ... به خاطر رد صلاحیت شدن نامزد وزیران معرفی شده شان، دلجویی به عمل آید، مردم ما دیگراز این بازی های سیاسی خسته شده و خواستار تغییر اساسی در حکومت می باشند.

    به امید اینکه این تغییرات مخصوصا در زمینه امنیتی با حضور جنرال دوستم در این سمت، هر چه زودتر انجام گیرد.

    Geen opmerkingen: