• بازگشت به صفحه اصلی
  • woensdag 4 november 2009

    مشارکت ملی با پستهای از قبل تعیین شده!


    مشارکت ملی با پستهای از قبل تعیین شده!
    سخنگوی دفتر ریاست جمهوری صبح امروز در یک نشست خبری اعلام کرد: محترم حامد کرزی تا سه هفته آینده کابینه جدیدش را معرفی می کند.

    محترم سیامک هروی در این باره افزود: دولتی که رئیس جمهور منتخب مردم در ذهن دارد متشکل از کارشناسان ، صاحب نظران و متخصصین می باشد که در این کابینه جدید وزیران جدید و برخی از وزراء قدیمی که اقدامات رضایت بخشی داشته اند، حضور خواهند داشت.

    وی همچنین تصریح کرد: همانگونه که رئیس جمهور گفته اند دولت جدید ، آینه تمام نمای وحدت ملی است و دولتي همراه با شراكت ملي خواهد بود. جايي كه تمامي گروه‌هاي قومي نژادي در آن حضور خواهند داشت.

    اما جای سوال این است که محترم کرزی با این همه وعده ای که در زمان کمپاین انتخاباتی خود به افراد با نفوذ داده است چگونه می تواند یک دولت ملی تشکیل دهد؟ زیرا مشارکت ملی به معنای تقسیم کردن چوکی و منصب با رییسان و متنفذین و سران قومی نیست، بلکه مشارکت ملی به معنای تامین حقوق شهروندی و برخورداری فرد فرد مردم افغانستان از حقوق انسانی و اساسی شان است.

    تاریخ نشان داده است که در هشت دوره از حكومت‌هاي پيشين همگي با كودتا يا مداخلات نظامي دولتهای بزرگ از قدرت كنار رفتند اما حامد كرزي كه در هشتمين سال بر سر قدرت ماندن خود است، در اين مدت توانسته با توزيع امتیاز ، بسياري از مخالفان خود را آرام كند و رضايت سران اقوام را جلب كند.

    قبل از انتخابات بسياري معتقد بودند كه کرزی راه دشواري را براي عبور از رقباي بزرگي چون زلمي خليل زاد ، علي احمد جلالي ، انورالحق احدي ، حاجی محمد محقق ، ژنرال دوستم ، محمد اسماعیل خان و دیگر سران سیاسی کشور پیش رو دارد اما با انصراف اين افراد از نامزدي که هر یک با وعده خاصی کناره گیری نمودند، فاصله كرزي با ارگ رياست جمهوري براي ورود دوباره كمتر شد.

    كرزي در دور اول انتخابات با هدف جلب حمايت برخي از فرماندهان تاجيك منطقه پنجشير را بدون داشتن معيارهاي لازم از ولایت پروان جدا و به ولایت مستقلي تبديل كرد، براي جلب رضايت محمد كريم خليلي از رهبران هزاره و كسب آراء انها مناطق هزاره نشين هم از پيكره ولایت ارزگان جدا شد و ولایت جديد دايكندي نام گرفت.

    در اين دوره از انتخابات نيز به حاجی محمد محقق رهبر حزب وحدت، در مقابل جلب آراء مردم به نفع وی، وعده داده است تا شهرهاي هزاره نشين جاغوري و بهسود را از ولایت هاي غزني و وردك جدا و به ولایت هاي مستقلي تبديل كند.

    تقسيم ولایت بدخشان به دو ولایت بهارستان و پامير با هدف جلب رضايت تاجيك‌ها و تبديل شهر اندخوي به ولایت براي جلب رضايت جنبش ملي اسلامي ژنرال دوستم از ديگر وعده هاي انتخاباتي كرزي است.

    همچنين گفته مي شود كرزي به محقق و دوستم وعده داده است كه در صورت پيروزي، 5 پست را در كابينه به هزاره ها و 3 پست ديگر را به ازبك‌ها خواهد داد . همانگونه که با دادن وعده ولایت هرات به امیر اسماعیل خان، توانست آراء زیادی از مردم هرات را به خود اختصاص دهد.

    براساس شنیده های خبرنگار شبکه اطلاع رسانی افغانستان در جشنی که به مناسبت پیروزی کرزی در هرات طی روز گذشته برگزار شده بود، بعضی از سران سیاسی ابراز داشته بودند که حامد کرزی به هر شخص به شمول افراد ذی نفوذ وی پست مقام خواهد داد. یعنی هر کس طرفداران بیشتری داشته باشد مطمئنا در دستگاه دولتی مقام بالاتری را صاحب خواهد شد.

    در راستای همین وحدت ملی ، گفتنی است رئیس جمهور هر ماه با نمايندگان گروه طالبان در ارگ رياست جمهوري ديدار مي كند و ماه سنبله ‏1387‏ نيز با ميانجي‌گري عربستان تلاش كرد تا مذاكره با طالبان را سرعت بخشد اما پس از چندي، روند مذاكرات با بن بست مواجه شد. در قوس ‏1387‏ هم مذاكرات بين همايون جرير داماد گلبدين حكمتيار رهبر حزب اسلامي افغانستان آغاز شد و نتيجه آن، حمايت شاخه اي از اين حزب از كرزي شد كه فعاليت‌هاي سياسي آن در افغانستان مجاز است.

    حال حداقل امیدواری این است که این آیینه ی تمام نمای جناب کرزی، فقط تصاویر شرکا و رفیقان و حامیان و طرفداران و وابستگان قومی و سیاسی را به نام تصاویر مردم، منعکس نکند و واقعا افراد با صلاحیت به پارلمان کشور جهت گرفتن تاییدیه معرفی شوند.

    Geen opmerkingen: