• بازگشت به صفحه اصلی
  • donderdag 10 september 2009

    آخرین اخبار روز

    پنجشنبه 19 سنبله 1388 خورشيدی برابر با 10 سپتمبر2009 ميلادی

    امريکا احتمالا پنج سال ديگر در افغانستان مي ماند
    واحد مرکزي خبر ايران : مشاور ارشد دولت امريکا گفت حضور نظامي امريکا در افغانستان طولاني مدت خواهد بود و امريکا احتمالا پنج سال ديگر در افغانستان باقي خواهد ماند. به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره انگليسي، آنتوني کوردسمن گفت:" پيروزي در افغانستان به معناي ان است که دولت نسبتا باثباتي در اين کشور در مسند قدرت باشند و امنيت خوبي براي مردم افغانستان تامين شود. پيروزي در افغانستان به اين معنا که ديگر اين کشور به کانون اقدامات تروريستي تبديل نشود. موفقيت واقعي در افغانستان احتمالا سه تا پنج سال طول خواهد کشيد. اگر در طول اين سالها مثلا تا سال دو هزار و چهارده تعداد نيروهاي نظامي ارتش افغانستان دو برابر شود ، وابستگي انها به نيروهاي ناتو و ايساف به صورت چشمگيري کاهش خواهد يافت. اگر ارتش افغانستان تقويت شود انتقادهاي زيادي کاهش خواهد يافت زيرا شاهد ان خواهيم بود که خود افغانها حملات را انجام بدهند و بر عمليات هوايي و اجراي ان نظارت داشته باشند." مشاور ژنرال استنلي مک کريستال، فرمانده نيروهاي امريکايي در افغانستان، در ادامه گفت:" درصورتيکه نظاميان ارتش افغانستان در حملات هوايي فعال شوند ديگر افغانها به اين حملات به چشم حملات نيروهاي خارجي نگاه نخواهند کرد. در اين صورت ، توجه نيروهاي ناتو و ايساف به اقدامات در حوزه نظامي-غيرنظامي معطوف و متمرکز خواهد شد. در چنين شرايطي در امريکا توصيه مي شود بين ده هزار تا چهل هزار نيروي نظامي جديد امريکايي در افغانستان مستقر شوند. به هر حال ، واقعيت ان است که اگر امريکا در شرايط کنوني تصميم قاطعي درباره اوضاع افغانستان اتخاذ نکند در اينده مشکلاتي پيش خواهد امد. اين سستي در تصميم گيري سبب خواهد شد طالبان در افغانستان قدرت بگيرد و بتواند در عرصه سياسي اين کشور نيز به پيروزي برسد. هر راهبرد نظامي بايد دربرگيرنده بخشي درباره خروج نيروهاي نظامي باشد. در افغانستان نيز همين وضعيت صادق است." آنتوني کوردزمن در ادامه گفت:" وضعيت افغانستان بر پاکستان نيز تاثيرگذار است. اين مساله مهم است و نبايد از ان غافل بود. مشخص نيست راهبردهاي که براي مقابله با شبه نظاميان در افغانستان تبيين مي شود نتيجه بخش باشد. براي موفقيت بودن اين راهبردها بايد منابع لازم براي ان وجود داشته باشد. مشکلي که در منطقه مذکور با ان مواجه هستيم بي ثباتي ديرينه ان است . هيچ فرد قدرتمندي در منطقه وجود ندارد که بتوان به ان تکيه کرد. توصيه من به دولت امريکا اين بوده است که بايد رويکرد غيرنظامي را نيز در جنگ افغانستان مدنظر داشته باشد. متاسفانه ، ژنرال استنلي مک کريستال، فرمانده نيروهاي ناتو و امريکا در افغانستان، فقط بخش نظامي اين راهبرد را اجرا مي کند و به بعد غيرنظامي ان بي توجه است. سياستهايي که امريکا در افغانستان در پيش مي گيرد با وضعيت حاکم بر اسياي ميانه مرتبط است."

    مسئله تقلب در انتخابات افغانستان، اوباما را در وضع بدي قرارداده است
    واحد مرکزي خبر ايران : به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره انگليسي، افشاي مستندات تقلب گسترده در انتخابات افغانستان ، کار باراک اوباما را براي تبيين راهبرد جديد نظامي اش در اين کشور بسيار دشوار کرده است. شواهد و مدراک ارائه شده درباره تقلب در انتخابات رياست جمهوري افغانستان سبب نگراني امريکا شده است. در شرايطي که امريکا در حال بررسي اين گزينه است که ايا بايد شمار بيشتري از نيروهاي نظامي خود را به افغانستان اعزام کند يا خير، مطالب مطرح شده درباره تقلب در انتخابات تحول ناخوشايند ديگري است که توجه کاخ سفيد را به خود معطوف داشته است. سباستين واکر، خبرنگار شبکه ،در ادامه گفت:" شايد کاخ سفيد بيش از همه درگير دغدغه هاي داخلي امريکا باشد اما نمي توان ترديدهاي فزاينده درباره سياستهاي واشنگتن در خصوص افغانستان را از نظر دور داشت. وزارت امورخارجه امريکا تاکيد دارد که نتايج انتخابات رياست جمهوري افغانستان که تقلب در ان کاملا مشهود است سبب شده است افغانستان در صدر برنامه هاي واشنگتن قرار بگيرد. کاخ سفيد اذعان دارد که شواهد و مدارک گوياي تقلب گسترده در انتخابات افغانستان است.پرسشهاي مطرح درباره مشروعيت نتايج انتخابات افغانستان علاوه بر امريکا ،سبب نگراني متحدان ان نيز شده است. آندرز فاگ راسموسن دبير کل ناتو، نيز نگراني شديد خود را درباره نظر منفي افکار عمومي درباره جنگ افغانستان ابراز کرده است. مطرح شدن موضوع تقلبهاي انتخاباتي در شرايط زماني بسيار بدي است زيرا باراک اوباما در حال بررسي توصيه هاي فرماندهان نظامي امريکا براي اعزام نيروي بيشتر نظامي به افغانستان است." سباستين واکر در پاسخ گفت:" خود مقامات وزارت دفاع امريکا، پنتاگون، نيز به خوبي مي دانند که مردم امريکا نظر مثبتي درباره اعزام شمار بيشتر نيروي نظامي کشورشان به افغانستان ندارند چراکه به نظر انها اين اقدام هيچ نتيجه اي نخواهد داشت. مقامات امريکايي نيز اذعان دارند مردم امريکا درباره جنگ بدبين و نگران هستند زيرا در هشت سال گذشته شاهد جنگ و هزينه هاي ان بوده اند. قرار است رئيس جمهور امريکا پس از انکه نتايج انتخابات رياست جمهوري افغانستان مشخص شود، درباره توصيه هاي فرماندهان نظامي کشورش درباره اعزام نيرو به افغانستان تصميم گيري مي کند. مقامات کاخ سفيد مي گويند احتمالا تا اين تصميم گيري چند ماه زمان باقي است و همين زمان سبب مي شود باراک اوباما در وضع دشواري قرار بگيرد. باراک اوباما به اين نکته مي انديشد که چگونه مي تواند نيروي نظامي بيشتري براي دفاع
    از دولتي به افغانستان اعزام کند که بخاطر تقلبهاي گسترده انتخاباتي، با پرسشهاي جدي درباره مشروعيتش مواجه است

    220 سرباز به افغانستان اعزام مي شود
    کارمه چاکون وزير دفاع اسپانيا ديروز در گفت وگو با شبکه راديويي کادنا سه تصريح کرد که تعداد سربازاني که براي افزايش نيروهاي نطامي اين کشور به افغانستان اعزام خواهند شد 220نفر خواهد بود .
    بنا برگزارش ايرنا ، درهمين ارتباط افه خبرگزاري رسمي اسپانيا نيز امروز به نقل از چاکون تصريح کرد در فرماندهي نيروهاي نظامي اسپانيا در خارج نيز تغييراتي صورت خواهد گرفت که براساس تصميمات متخذه مدتها پيش است. وزير دفاع اسپانيا گفت که در جلسه هيات دولت در روز جمعه آينده اعزام 220 سرباز به افغانستان براي تامين امنيت نيروهاي نظامي اين کشور در هرات و بادغيس به تصويب مي رسد. خانم چاکون همچنين اظهار داشت :پنج سال مدت منطقي است براي اين که نيروهاي نظامي اسپانيا جهت تامين امنيت منطقه و آموزش نيروهاي امنيتي افغانستان دراين کشور فعاليت کنند و در پايان آن به کشور خود بازگردند. خاطر نشان مي شود که با اعزام اين نيروها که بايد به تصويب کنگره اسپانيا برسد، شمار نظاميان اسپانيايي که در افغانستان بطور ثابت مستقرند به حدود يک هزار نفر نزديک مي شود. در همين حال بايد اشاره کرد که اين تصميم در شرايطي اتخاذ شده است که در چند هفته گذشته نيروهاي نظامي اين کشور مورد حملات متعدد شورشيان در افغانستان قرار گرفته اند
    .
    ناتو در افغانستان در حال گسترش است
    به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، آندرس فوگ راسموسن دبير كل ناتو طي بيانيه‌اي كه دفتر وي آن را منتشر كرد تاكيد كرد كه شبه‌نظاميان طالبان هرگز نخواهند توانست كه قدرت را بار ديگر در افغانستان بدست آورند. وي در اين بيانيه انتخابات رياست جمهوري ماه گذشته افغانستان را با وجود آنكه برخي كاستي‌ها در آن وجود داشت را گامي به جلو براي افغانستان دانست. حمله هفته پيش جنگنده‌هاي ناتو به تانكرهاي سوخت رساني كه باعث كشته شدن دست‌كم 90 نفر شد باعث انتقادهاي شديدي از نيروهاي خارجي حاضر در افغانستان گرديد. راسموسن در پاسخ به اين انتقادات گفت: ما با سرعت كافي پيشرفت‌هايي ايجاد نكرده‌ايم اما ما در حال پيشرفت هستيم. دبير كل ناتو افزود: طالبان هيچگونه شانسي براي بدست آوردن قدرت ندارد و اين گروه در افغانستان پناهگاهي ندارد. راسموسن در ادامه گفت: افغان‌ها به طور آهسته‌اي در حال پيشرفت هستند اما اين پيشرفت به طور پيوسته است. وي ادامه داد: هر چند كه انتخابات افغانستان در محتوا بسيار عالي نبود اما گامي به جلو بوده است.

    جنگ در افغانستان و لحظه حساس برای دولت اوباما
    دولت باراك اوباما با شك و ترديدهاي فزاينده‌اي از سوي كنگره در مورد چشم‌انداز اعزام نيروهاي بيشتر به افغانستان روبه‌روست. اين در حالي است كه مقام‌هاي كاخ سفيد بحث‌هاي داخلي در مورد افزايش جديد نيروها در افغانستان را تشديد كرده‌اند.
    به گزارش ايسنا،‌ قانون‌گذاران سنا و مجلس نمايندگان آمريكا اعلام كردند كه خواهان مشاهده مدارك قوي از سوي دولت و مقام‌هاي ارتش كه دستور اعزام هزاران نيروي بيشتر را به افغانستان صادركرده بودند، هستند.
    در همين حال استنلي هوير، رهبر اكثريت مجلس نمايندگان آمريكا گفت: ما خواهان مشاهده يك طرحي هستيم كه نمايندگان نتيجه بگيرند كه مي‌تواند طرحي موفقيت‌آميز باشد.
    سناتور سوزان كالينز، يك جمهوري خواه ميانه رو در كميته سرويس نيروهاي مسلح مجلس نمايندگان آمريكا اعلام كرد: ‌به رغم شجاعت چشمگير نيروهاي ما و استعداد رهبران ارتش موفقيت ماموريت ارتش آمريكا در افغانستان در هاله‌از ابهام قرار دارد.
    وي افزود: نمي‌دانم كه آيا اين كار شدني است يا خير. نمي‌دانم كه آيا مي‌توانيم به هدف ايجاد يك افغانستان با ثبات و داراي امنيت كامل كه عاري از حضور شبه نظاميان طالبان شود و ديگر پناهگاهي براي القاعده نباشد، برسيم.
    هشدار در مورد افزايش نيروها در كنگره در بحبوحه اين موضوع مطرح شده كه چند تن از مقام‌هاي ارشد دولت اوباما بحث‌ها در مورد اعزام نيروهاي مازاد به افغانستان و اين كه آيا اعزام اين نيروها مي‌تواند افغانستان را از افراطيون خشونت طلب پاك و پاكستان را باثبات‌ كند، بحث‌هاي بسيار پرتنش توصيف كرده‌اند.
    اين بحث‌ها در حالي در كاخ سفيد و كنگره مطرح است كه ماه اوت مرگبارترين ماه براي نيروهاي آمريكايي در افغانستان از سال 2001 شد.
    رابرت گيبس سخنگوي اوباما نيز اعلام كرد كه رييس‌جمهور آمريكا انتظار ندارد كه از سوي استنلي مك كريستال، فرمانده ارشد نيروهاي آمريكا در افغانستان درخواست اعزام نيروهاي مازاد را براي چند هفته ديگر دريافت كند.
    گيبس وجود عوامل مختلف را در عدم اتخاذ نهايي اوباما در اين راستا مهم دانست و تصريح كرد كه كاهش حمايت‌هاي عمومي از جنگ افغانستان يكي از اين دلايل است.
    سناتور جان مك كين نيز اعلام كرده كه افزايش نيروها يك نياز مبرم است.
    وي گفت: ما بايد شمار نيروها در افغانستان را افزايش دهيم.
    اما برخي دموكرات‌ها اعلام كردند كه دولت اوباما هنوز هم در متقاعد كردن آنها نسبت به موفقيت استراتژي دولت در افغانستان ناكام بوده است.
    سناتور بن نلسون گفت: فكر نمي‌كنم كه حمايت‌هاي گسترده دو حزب در مورد افزايش سطح نيروها وجود داشته باشد.

    آمريكا مردم كشورهاي اروپايي را درباره جنگ افغانستان فريب داده است
    به گزارش فارس، روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشي تحت عنوان "آيا اوباما براي افغانستان خواهد جنگيد " نوشت: مردم بسياري از كشورهاي متحد آمريكا كه نظامياني را به افغانستان فرستاده‌اند در رابطه با هدفي كه اين نظاميان در اين منطقه حضور دارند، گمراه شده‌اند. اين نشريه آمريكايي افزود: مردم در كشورهاي اروپايي هم‌پيمان آمريكا بر اين باورند كه نظاميان كشورشان در افغانستان نمي‌جنگند بلكه تنها در يك عمليات خيريه مسلحانه گسترده شركت مي‌كنند. واشنگتن‌پست در ادامه به منظور ذكر شواهدي بر ادعاي خود اضافه كرد: براي مثال مردم آلمان آن زماني كه متوجه شدند يك فرمانده آلماني دستور حمله هوايي هفته گذشته ناتو را كه به كشته شدن بيش از 90 غيرنظامي در "قندوز " افغانستان منجر شد، صادر كرده به شدت آزرده خاطر شدند. بنا بر اين گزارش، خبر وقوع اين حادثه در افغانستان مردم آلمان را كه تصور مي‌كردند نظاميان كشورشان مشغول انجام برخي اقدامات بازسازي در افغانستان هستند، متعجب كرد. اين نشريه آمريكايي تاكيد كرد: آمريكا نه تنها مردم كشورهاي ديگر هم‌پيمان خود را در خصوص جنگ افغانستان و فعاليت نظاميان در اين منطقه گمراه كرده، بلكه مردم آمريكا نيز به نظر مي‌رسد اطلاع دقيقي از هدف آمريكا در افغانستان نداشته باشند چرا كه مردم آمريكا وقتي فهميدند نظاميان در افغانستان تابستان امسال را براي بازپس‌گيري مناطق امن مبارزه كردند، متحير شدند.

    يک کماندوي انگليسي در شمال افغانستان کشته شد
    يک کماندوي ارتش انگليس در جريان آزادسازي يک شهروند انگليسي از چنگ طالبان در استان قندوز کشته شد و تعداد تلفات ارتش انگليس در افغانستان را به 213 نفر افزايش داد.
    به گزارش ايرنا به نقل از رسانه هاي انگليس، يک تيم از کماندوهاي ارتش اين کشور در يک عمليات ويژه با بالگرد به تعدادي از خانه هاي مسکوني در استان قندوز حمله ور شدند و در نهايت "استفان فارل" خبرنگار انگليسي روزنامه نيويورک تايمز را که چهار روز پيش ربوده شده بود، آزاد کردند. روزنامه ديلي تلگراف گزارش داد: در جريان آزادسازي فارل، مترجم وي کشته شد. گزارش هاي ديگر نيزاز کشته شدن دو نفر از ساکنين خانه اي که گروگان ها در آنجا نگهداري مي شدند حکايت دارد. يک منبع نزديک به عمليات ويژه آزادسازي روزنامه نگار انگليسي، به اينديپندنت گفت: انجام اين عمليات بسيار مشکل بود زيرا ما ابتدا در تلاش بوديم با راهبرد مذاکره او را آزاد کنيم اما در نهايت مجبور به حمله به آن خانه شديم. دفتر استانداري قندوز تاييد کرده است که اين عمليات توسط نيروهاي انگليسي انجام شد اما سفارت انگليس در کابل اعلام کرده است "نيروهاي بين المللي" در اين عمليات شرکت داشتند. يک سخنگوي وزارت دفاع انگليس نيز به بي بي سي گفت: اين يک عمليات نيروهاي ناتو بود و ما درباره نيروهاي ويژه اظهارنظر نمي کنيم. روزنامه گاردين نيز گزارش داد: فارل به همراه مترجمش که براي گذراندن تعطيلات از آلمان به افغانستان رفته بود در حال تهيه گزارشي از واقعه کشتار هفته گذشته غيرنظاميان توسط هواپيماهاي آمريکايي بودند. در حمله هوايي هفته قبل نيروهاي آمريکايي به دو تانکر سوخت رساني نيروهاي آلماني که از سوي طالبان در قندوز ربوده شده بودند، 150نفر کشته شدند که اغلب آنان غيرنظامي بودند. سال گذشته نيز يکي از خبرنگاران روزنامه نيويورک تايمز توسط طالبان ربوده شد اما بعدا موفق به فرار شد.

    يک رهبر مسيحي خواستار خروج نيروهاي انگليسي از افغانستان شد
    هايدن توماس رهبر کليساي پرسبتريان منطقه ولز روز چهارشنبه و در آخرين سخنراني خود پيش از کناره گيري از سمتش خواستار خروج کامل تمامي نيروهاي انگليسي از افغانستان شد.
    به گزارش ايرنا، توماس در مجمع عمومي کليساي پرسبتريان با تاکيد بر لزوم پايه گذاري سياست خارجي بر اساس اصول مسيحيت پرسيد: آيا ادامه دادن جنگي که تنها باعث افزايش دشمنان ما مي شود بهترين گزينه براي جلوگيري از تکرار حملات تروريستي مشابه حملات هفتم ژوييه در لندن است؟ وي افزود: جهان مسير صحيح را گم کرده است چراکه مقابله با تروريسم با استفاده از روش هاي تروريستي راه حل درستي نيست بطوري که مي بينيم تعداد سربازان کشته شده انگليس در افغانستان هم اکنون به چهار برابر افراد کشته شده در حملات تروريستي هفتم ژوييه در لندن رسيده است. در جريان حملات تروريستي هفتم ژوييه سال 2005 در سيستم حمل و نقل شهري لندن بيش از 50 نفر کشته شدند. ارتش انگليس همچنين از آغاز جنگ افغانستان در سال 2001 تاکنون 213 نفر از پرسنل خود را از دست داده است. رهبر کليساي پرسبتريان ادامه داد: ما نيازمند اتخاذ سياست هاي جديدي مبتني بر آشتي ملي در افغانستان هستيم. اين اظهارات توماس پس از آن منتشر شد که مجمع عمومي کليساي پرسبتريان روز دوشنبه اين هفته در يک راي گيري عمومي خواستار اعمال فشار بر نخست وزير انگليس براي خارج کردن نيروهاي اين کشور از افغانستان شد.

    يك رهبر گروه حكمتيار از مذاكرات محرمانه اين گروه با غرب خبر داد
    يكي از رهبران گروه گلبدين حكمتيار از مذاكرات محرمانه اين گروه با غرب جهت تحقق صلح در افغانستان خبر داد.
    به گزارش ايسنا، غيرت بهير، داماد حكمتيار و يكي از رهبران حزب اسلامي افغانستان كه پس از شش سال بازداشت از سوي نيروهاي آمريكايي سال گذشته در كابل آزاد شد در گفت‌وگو با خبرگزاري آلمان اظهار داشت كه طي سفرش به برخي كشورهاي اروپايي از جمله انگليس و آلمان با تعدادي مسوولان و رهبران سياسي غرب ديدار و گفت وگو كرده است.
    وي محور اين گفت‌وگوها را تبادل نظر در خصوص مساله افغانستان دانست.
    داماد حكمتيار كه در زمان جنگ شوروي سابق مسووليت اداره روابط خارجي حزب اسلامي را برعهده داشت در عين حال عنوان داشت كه اين مذاكرات رسمي نبوده است.
    وي گفت: افغانستان طي 30سال اخير از مشكلات زيادي رنج برده و اكنون مستلزم تحقق صلح و ثبات است.
    اين رهبر گروه اسلامي افغانستان تاكيد كرد: تنها راهي كه مي‌توان از طريق آن صلح را به افغانستان بازگرداند مذاكره است و بهترين نوع مذاكره، مذاكرات داخلي بين دولت حامد كرزاي، رييس جمهور افغانستان و گروه طالبان و ديگر گروه‌هاي مقاومت افغان و تمامي گروه‌هاي سياسي است كه اين مذاكرات بايد به دور از دخالت‌هاي خارجي صورت گيرد.
    وي ادامه داد: برخي كشورهاي اروپايي هم‌چون آلمان مي توانند به عنوان ميانجي بين شبه‌نظاميان و آمريكا، جهت ترغيب مذاكرات داخلي بين افغان‌ها ايفاي نقش كنند.
    غيرت بهير هم‌چنين گفت: حزب اسلامي آماده انجام مذاكرات با كشورهاي غربي است، مشروط بر اينكه اين مذاكرات به تحقق صلح دائمي منجر شود.

    توهم افغان‌ها نسبت به حضور ایران در جریان انتخابات کشورشان
    دیپلماسی ایرانی: نویسنده بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان می نویسد: "هرچند حق طبیعی یک کشور همسایه با پشتوانه های اشتراکات تاریخی است که نگران روند انتخابات در کشور همجوار خود باشد اما این نگرانی نباید به سرحد دخالت برسد"
    نگرانی های سیاسی در افغانستان از زمان تبلیغات یا رای گیری انتخابات شروع نشد. این نگرانی ها از آن روزی دل افغان ها را خالی کرد که کشور همسایه یعنی ایران به پاره ای مشکلات فنی در اجرای انتخابات دچار آمد.
    وقوع رخدادهای خشونت بار و حوادث اعتراض آمیز بعد از انتخابات ایران موجب شد تا ناظران افغانی و بین المللی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از پیش زیر ذره بین قرار بگیرند و امور محوله شان مهم ترین و کلیدی ترین بخش انتخابات قلمداد شود.
    اولین نشانه های رسوخ آیین های انتخابات دهم ایران به کشور همسایه در عملکرد و رویکردهای عبدالله عبدالله متجلی شد. او نظیر یکی از نامزدهای معترض ایرانی به منتقد و رقیب اصلی رییس جمهور کشورش شهره شد؛ با این تفاوت که امید به پیروزی او قابل برابری با همتای ایرانی اش و نیز احتمال سقوط کرزی به قوت همتای ایرانی اش نبود.
    تحولات دو ماه گذشته افغانستان که به طور طبیعی متاثر از رفتار همسایگانش ایران و پاکستان بوده است، این روزها به مرحله حساسی رسیده و می توان بوی حوادث ناخوشایندی را هم از آن احساس کرد. اگر افغانستان مثل ایران به صحنه اعتراض های گسترده علیه کرزی تبدیل نشود دست کم این استعداد را دارد تا فضای دوقطبی و اعتراض خاموش را از ایران وام بگیرد و به معضلی تازه برای آقای کرزی تبدیل شود.
    واکنش اعتراض آمیز عبدالله به روند شمارش آرا و تقلب های احتمالی در روند برگزاری انتخابات، فضای سیاسی این کشور را آکنده از بی اعتمادی و توهمات کرده است. از سوی دیگر، بالا گرفتن این بی اعتمادی ها خود به توهمی دیگر نزد برخی تحلیلگران سیاسی این کشور دامن زده و آن دخالت ایران در انتخابات افغانستان است.
    امروز عده ای هستند که به دنبال دست های پشت پرده در اتفاقات افغانستان می گردند و به قول مشهور برای این امر اسناد لازم را هم در اختیار دارند. اسناد افغان ها برای طرح این ادعا، قرائنی است که دال بر پیروی عبدالله عبدالله از روش های ایرانی است.
    این شبکه افغان معتقد است که دولت های کرزی و احمدی نژاد همواره با تعارفات معمول کوشیده اند تا سطح روابط میان دو کشور را عادی و خوب توصیف کنند اما این حقیقت ماجرا نیست چرا که اختلافاتی نیز در این بین وجود داشته که بیشتر از وجود امریکایی ها در افغانستان ریشه گرفته است.
    این نویسنده در ادامه آورده است: "مسئولان دولتی ایران در سخنان خود همیشه از دخالت در امور داخلی افغانستان پرهیز کرده خود را حامی دولت حاکم در کشور قلمداد کرده اند. اما واقعیت های موجود به نتایج دیگری ختم می شود. نتایجی که نمی شود به سادگی از کنار آن عبور کرد."
    این مطلب حاکی است که ایرانی ها در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به طرز واضحی از دکتر عبدالله حمایت کرده اند؛ "کسی که در گذشته روابط خوبی با ایرانی ها داشته و از کمک های این کشور همسایه سودها برده است. هرچند دکتر عبدالله در مقاطعی این وابستگی به ایران را رد کرده است اما ظواهر امور از چیز دیگری حکایت می کند."
    الگوبرداری عبدالله و ستادهای تبلیغاتی او از روش های ایرانی (مانند استفاده از تی شرت های آبی و پیشانی بندهایی که ببیشتر در ایران رواج دارد و حتی گفته شده است که این تی شرت ها در ایران به چاپ رسیده و به داخل افغانستان منتقل شده است) یکی از ادله است که چندان پایه منطقی ندارد و هر نامزدی در افغانستان می توانست از آن شیوه ها بهره بگیرد.
    مورد دیگر، حمایت شخصیت های وابسته یا متمایل به ایران از دکتر عبدالله است که در روند تبلیغات انتخاباتی موثر بوده اند و این مورد بیشترین سوء ظن ها را نسبت به دخالت ایرانی ها در امور انتخابات افغانستان ایجاد کرده است.
    مورد دیگری که نویسنده مورد استناد قرار داده، حمایت برخی مجموعه ها و مدرسه های دینی اهل تشیع از عبدالله است که ظاهرا از جانب ایران تامین می شوند.
    نویسنده می خواهد به این جمع بندی برسد که "هرچند شاید مسئولین نظام در ایران هرگز به فکر حمایت از یک نامزد خاص در انتخابات افغانستان نبوده اند اما چیدمان ظواهر امور به گونه ای بوده است که به راحتی می شود به این برداشت عامیانه رسید."
    جالب است که خود نویسنده بر عامیانه بودن این برداشت صحه گذاشته تا نشان دهد که این تحلیل بیش از هر چیز از افزایش کشمکش های سیاسی در افغانستان و ترس از رخ دادن حوادثی چون اتفاقات ایران سرچشمه می گیرد.
    برخی منابع افغان پیش از آغاز انتخابات کشورشان از احتمال دخالت ایران برای ایجاد توهم تقلب و تخلف در انتخابات افغانستان هراس داشتند و معتقد بودند که ایران می تواند سمت و سویی به انتخابات افغانستان بدهد که آن را مشابه نمونه خود بسازد و به این ترتیب اعلام کند که حضور خارجی ها در افغانستان نه تنها بی فایده بوده بلکه خود دلیل اصلی برگزاری پر حرف و حدیث انتخابات بوده و در ایران نیز چنین دخالت هایی زمینه ساز تنش و خشونت ها است.
    هر چه هست همه اینها حدس و گمان است و برخلاف آن قول مشهور، هیچ سند و مدرکی از آن در دست نیست.
    مأخذ: سایت آریائی

    Geen opmerkingen: