• بازگشت به صفحه اصلی
  • zaterdag 15 augustus 2009

    'ژنرال دوستم به افغانستان برمی گردد

    'ژنرال دوستم به افغانستان برمی گردد'

    ژنرال دوستم

    حامیان ژنرال عبدالرشید دوستم، رهبر جنبش ملی-اسلامی در شمال افغانستان می گویند با اعلام بازگشت او به کشور به تظاهرات خود پایان داده اند.

    مسعود احمد مسعود، از برگزار کنندگان تظاهرات در شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان گفت آقای دوستم با تظاهر کنندگان تلفنی صحبت کرد و از بازگشت خود در روز دو شنبه آینده، ۲۶ اسد/مرداد به شمال کشور خبر داد.

    آقای مسعود گفت همزمان این تظاهرات در ولایت های فاریاب، سرپل و تخار برپا شد و هزاران تن از هواداران آقای دوستم راهپیمایی کردند.

    هواداران آقای دوستم روز پنجشنبه، ۲۲ اسد نیز در چند شهر شمالی افغانستان دست به تظاهرات زدند و هشدار دادند که اگر زمینه بازگشت او به کشور فراهم نشود، انتخابات را تحریم خواهند کرد.

    آقای مسعود گفت محافلی هستند که از حضور آقای دوستم در کشور هراس دارند و در انتخابات برد را مربوط به رقبای سیاسی خود می دانند. اما او توضیح بیشتری در این مورد ارائه نکرد.

    آقای مسعود گفت که با مقام های دولت افغانستان و همچنین ترکیه صحبت هایی انجام شده و قرار بر این شده که ژنرال دوستم با پایان یافتن زمان مبارزات انتخاباتی در روز دوشنبه آینده به کشور بازگردد.

    او گفت: "با یک مژده نیک به تظاهرات خود خاتمه دادیم و آن پیام تلفنی جناب رهبر (جنبش ملی اسلامی) بود که مژده دادند تا روز دوشنبه آینده در کنار ما خواهند بود."

    آقای مسعود گفت نگرانی آقای دوستم در باره بازگشتش به کشور رفع شده است و او در روز انتخابات شهر شبرغان خواهد بود.

    ژنرال عبدالرشید دوستم سال گذشته به دنبال بروز تنش میان او و آقای کرزی، بر سر پرونده اکبر بای، رئیس شورای ترکتباران افغانستان به ترکیه رفت و تا حالا در همانجا به سر می برد.

    اکبر بای، ادعا کرد که از سوی ژنرال دوستم مورد ضرب و شتم قرار گرفته و این موضوع، با واکنش تند دولت افغانستان روبرو شد؛ تا جایی که دادستانی کل افغانستان آقای دوستم را برای بازجویی فراخواند و خانه اش در کابل چندین ساعت به محاصره پلیس درآمد.

    وظیفه ژنرال دوستم به عنوان رئیس ستاد فرماندهی عالی نیروهای مسلح افغانستان، در این ماجرا به حالت تعلیق درآمد. اما در آستانه برگزاری انتخابات افغانستان، حامد کرزی، رئیس جمهوری و از نامزدهای انتخابات دوم، حمایت ژنرال دوستم را در انتخابات بدست آورد و بلافاصله حکم تعلیق وظیفه او را ملغا قرار داد.

    'مانعی وجود ندارد'

    ژنرال دوستم

    آقای دوستم در انتخابات گذشته نامزد بود و ده درصد کل آرا را به دست آورد

    با آنکه برخی از حامیان ژنرال دوستم، دولت افغانستان را عامل عدم بازگشت ژنرال دوستم به افغانستان می دانند، اما سیامک هروی، از سخنگویان ریاست جمهوری افغانستان به بی بی سی گفت که دولت افغانستان هیچ مشکلی با بازگشت آقای دوستم ندارد.

    او گفت: "هیچ مانعی برای بازگشت ژنرال صاحب دوستم از سوی حکومت افغانستان وجود ندارد... قبلا رئیس جمهوری اسلامی افغانستان که به ترکیه رفته بود، با ژنرال دوستم در این رابطه گفتگوی طولانی و حضوری داشتند و رئیس جمهور در همان زمان هم از ایشان دعوت کرد که هیچ مانعی برای بازگشت او به افغانستان وجود ندارد."

    اخیرا دولت اوباما اعلام کرد که در حال تحقیق و بررسی ادعاهایی در مورد کشته شدن صدها نفر از اسرای طالبان در سال ۲۰۰۱ در افغانستان است که مسئولیت نگهداری از آنان را در همان زمان، ژنرال دوستم برعهده داشت.

    برخی از ناظران با توجه به این گزارش، به این باور هستند که جامعه جهانی و آمریکا بر دولت افغانستان فشار وارد می کند تا ژنرال دوستم در آستانه انتخابات به افغانستان برنگردد.

    مصونیت کامل؟

    اما این استدلال نیز از سوی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان رد می شود. آقای هروی گفت که افغانستان یک کشور مستقل است و دولت افغانستان آماده است مصونیت ژنرال دوستم را در صورت بازگشت به افغانستان تامین کند.

    ژنرال دوستم در انتخابات اول افغانستان به عنوان نامزد ده درصد کل آرا را به خود اختصاص داد.

    آقای کرزی در انتخابات دوم، امیدوار است که با حمایت ژنرال دوستم، به آرای خود به ویژه از مناطق شمالی افغانستان که ژنرال دوستم در آن رای بیشتری دارد، بیافزاید

    BBC.

    Geen opmerkingen: