• بازگشت به صفحه اصلی
  • woensdag 24 juni 2009

    بدرفتاری با زندانیان در بازداشتگاه بگرام

    بدرفتاری با زندانیان در بازداشتگاه بگرام

    فردوگاه بگرام

    فردوگاه بگرام در شمال کابل، مقر اصلی نیروهای آمریکایی در افغانستان است

    بی بی سی یافته های تازه ای را در مورد بازداشتگاه آمریکایی ها در فرودگاه بگرام منتشر کرده است. براساس تحقیق بی بی سی زندانیان در بازداشتگاه بگرام بد رفتاری می شود.

    فرودگاه بگرام مقر اصلی نیروهای آمریکایی در افغانستان است که شماری از زندانیانی که متهم به همکاری با القاعده و طالبان هستند نیز در آنجا نگهداری می شوند.

    این گزارش بی بی سی بر اساس مصاحبه با 27 تن از زندانیان پیشین در بازداشتگاه آمریکایی ها در فرودگاه هوایی بگرام تهیه شده است.

    این افراد همه در جریان سالهای 2002 تا 2008 به اتهام داشتن ارتباط با طالبان یا القاعده / و یا هم به اتهام کمک به آنها در بازداشت بوده اند. درحالی که هیچ یک از آنها مورد پیگرد قرار نگرفته و محاکمه نشده اند.

    در یافته های بی بی سی که بر اساس مصاحبه با زندانیان بگرام تهیه شده آمده است که زندانیان در بگرام در جریان تحقیق با آزار و شکنجه جسمی مواجه شده اند: آویزان کردن از سقف، زندانیان را در معرض گرما و یا سرما قرار دادن، برهنه کردن زندانیان در برابر سربازان زن و دست کم در چهار مورد تهدید با اسلحه از مواردی است که مصاحبه کنندگان با بی بی سی به آن اشاره کرده اند.

    این یافته ها به وزارت دفاع آمریکا،پنتاگون،نشان داده شده است. اما یک سخنگوی پنتاگون در واکنش به این یافته ها تاکید کرده که وضعیت در بگرام با معیارهای بین المللی نگهداری زندانیان مطابقت دارد.

    اما این سخنگوی پنتاگون پذیرفت که مواردی دیده شده که براساس معیارهای بین المللی با زندانیان رفتار نشده و به گفته او عاملان آن مجازات شده اند.

    حتی اگر چنین هم باشد، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا پس از در دست گرفتن قدرت، شکنجه زندانیان را ممنوع اعلام کرده و دستور داده است تا سیاست ایالات متحده آمریکا درقبال زندانیان بررسی شود.

    انتظارمی رود گزارش این بررسی به زودی تکمیل شود. منتقدان می گویند زندانیان در زندان آمریکایی ها در بگرام ، بدون دسترسی به وکیل مدافع و دادگاه، در یک خلاء حقوقی قرار دارند.

    این درحالی است که چندی پیش، حق دسترسی به وکیل مدافع و دادگاه به زندانیان گوانتانامو داده شد. اما در مورد بازداشتگاه بگرام، دولت اوباما، تا حالا تلاش کرده است تا از یک تلاش حقوقی برای تغییر وضعیت جلو گیری شود.

    منتقدان می گویند افغانستان کشوری مستقل است و از نظر حقوقی هیچ کشور دیگری نمی تواند در خاک افغانستان زندان و یا بازداشتگاه داشته باشد.

    در همین حال دولت افغانستان می گوید این مساله را با جدیت پیگیری خواهد کرد.

    همایون حمید زاده سخنگوی حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان گفت: دولت افغانستان در قبال همه افراد خود مسئول است مخصوصا در قبال کسانی که نیاز به حمایت های حقوقی دارند، او گفت گزارش گزارش بی بی سی در مورد زندان بگرام را خوانده است و از بد رفتاری با زندانیان متاسف است.

    سال گذشته دولت افغانستان و آمریکا توافق کردند که شماری از زندانیان از گوانتانامو و بگرام به زندانیان های افغانستان منتقل شوند. آقای حمید زاده می گوید براساس این توافق عده ای از زندانیان از گوانتانامو و بگرام به زندانهای افغانستان منتقل شده و پرونده های آنان در نهادهای قضایی افغانستان در حال بررسی است.

    سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان افزود برای انتقال افغانهایی که هنوز در گوانتانامو و بگرام زندانی هستند نیز تلاش ها ادامه دارد تا راه حل حقوقی رسیدگی به پرونده های آنان از طریق نهاد های قضایی افغانستان پیدا شود.

    این درحالی است که انتقادهایی در مورد موجودیت بازداشتگاه بگرام نیز مطرح است، منتقدان می گویند افغانستان کشوری مستقل است و از نظر حقوقی هیچ کشور دیگری نمی تواند در خاک افغانستان زندان و یا بازداشتگاه داشته باشد.

    اما بسیاری از کسانی که در بگرام زندانی هستند به همکاری با کسانی که تروریست خوانده می شوند متهمند و نیروهای بین المللی مبارزه علیه تروریسم به رهبری آمریکا مدعی اند که آنها علیه تروریستها می جنگند و حق دارند کسانی را که مظنون به همکاری با تروریست ها باشند بازداشت و یا زندانی کنند.

    افغانستان کشوری مستقل است و هر نوع دستگیری افراد باید از طریق نیروهای افغان صورت گیرد و از طریق نهاد های افغان به پرونده های آنها رسیدگی شود.

    Geen opmerkingen: