• بازگشت به صفحه اصلی
  • woensdag 17 juni 2009

    دلیل حذف نام اکبر بای از لیست نامزدان ریاست جمهوری


    دلیل حذف نام اکبر بای از لیست نامزدان ریاست جمهوری
    اکبر بای از سوی محکمه فدرالی سانفرنسیسکو به 188 ماه حبس محکوم گردیده استسه شنبه 16 ژوئن 2009, نويسنده: مرتضی رحیمی
    روزنامه "هشت صبح "در شماره چاپ 26 جوزا خویش سندی را نشر نموده که در آن دلیل حذف نام اکبر بای ریس شورای ترک تباران افغانستان از لیست نامزدان این دور انتخابات ریاست جمهوری کشور معلوم می گردد.در این شماره از روزنامه هشت صبح امده که اکبر بای به دلیل قاچاق مواد مخدر از سوی محکمه فدرالی سانفرانسیکو در سال 1990 به 188 ماه حبس محکوم گردیده و و زمانی که اکبر بای از محکمه استیناف این ایالت خواهان استیناف گردیده است این محکمه ، استیناف وی را رد نموده است.
    پیش از این گمانه زنی بر این بود که بعضی مسایل سیاسی دلیل حذف نام وی از سوی کمیسیون مستقل انتخابات بوده باشد و احتمال بر این می رفت که نام اکبر بای به دلیل اختلافات وی با عبدالرشید دوستم در سال های گذشته که در جوزجان سبب درگیری هایی شده بود حذف شده زیرا عبدالرشید دوستم یکی از حامیان حامد کرزی در انتخابات امسال ریاست جمهوری می باشد.
    در ادامه این شماره از روزنامه امده است که:
    "در حالی که حذف نام اکبربای از لیست نامزدان ریاست جمهوری به دلیل سوابق جرمی اش در ایالات متحده امریکا یک اقدام بجا و مناسب است، ولی سوال این است که یک چنین اقداماتی در شرایطی که در لیست نامزدان ریاست جمهوری نام چندین جنایتکار دیگر نیز تایید شده است، کافی می باشد؟ عدالت حکم می کند که مجرم در هر موقعیت و پستی و با هر تعلقی که باشد مجرم است. نهادهای قضایی افغانستان از جمله کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی باید به موارد دیگر در ارتباط به شماری از افراد معلوم الحال که در لیست نامزدان ریاست جمهوری نام شان تایید شده است، باید رسیدگی می کرد و اجازه نمی داد تا افراد دیگری از این دست نیز به لیست راه پیدا نمی کردند. تایید صلاحیت نامزدی یک مجرم در لیست نامزدان ریاست جمهوری افغانستان خیانت ملی است، خیانت به آرمان ها و
    اعتقادات مردمی است که سی سال می شود سرسختانه در جستجوی عدالت و انصاف هر لحظه قربانی می دهند
    Kabulpress."

    Geen opmerkingen: