• بازگشت به صفحه اصلی
  • vrijdag 23 januari 2009

    آیساف با خطر از دست دادن اذهان و قلوب مردم در شمال مواجه است

    آیساف با خطر از دست دادن اذهان و قلوب مردم درشمال مواجه است
    خشم ساکنان قندز در برابر فیرهای تصادفي، نشاندهنده افزایش بدبینی نسبت به نیروهای خارجی در ولایات نسبتاً آرام شمال می باشد.
    محمد اسماعیل با یادآوری شبی که در اوایل سپتمبر، نیروهای همکاری امنیت بین المللی (آیساف) موتر او را با موتر بمب گذار انتحاری اشتباه گرفتند می گوید: “شب وحشتناکی بود”.
    اسماعیل 20 ساله که از یک محفل عروسی در حوالی شهر شمال شرقی قندز برامده بود با موتر به سمت خانه اش در حرکت بود. او می گوید: ” وقتی موتر را چند متر پس تر بردم، متوجه شدم که هر طرف را خون گرفته و همه بیهوش به زمین افتاده اند. من دو انگشت خود را از دست داده بودم و یک مرمی در بازویم اصابت کرده بود.”
    سه نفر سواری از جمله یک زن و دو طفلش درین حادثه کشته شدند و درهمان حال اسماعیل ، دو زن و سه طفل دیگر زخمی شده بودند.
    این فیرها یادآور حادثات مشابه در سایر نقاط کشور می باشد، که نیروهای خارجی درانجاها اشتباهاً بالای افراد غیر نظامی حمله کرده و منجر به خشم روز افزون افغانها و ایجاد تنفر نسبت به حضور عساکر بین المللی در کشور شده است.
    نیروهای آلمانی تیم بازسازی ولایتی کندز همراه با سربازان اردو و پولیس افغان پس ازانکه اطلاع دریافت کردند که باید مراقب یک موتر نوع کرولا باشند، یک پوسته تلاشی را در مسیر شاهراه واقع در پنج کیلومتری شرق شهر ایجاد کردند.
    به اساس اظهارات منابع پولیس، در حدود ساعت 9:45 شب یک موتر تونس از راه فرعی داخل شاهراه شد.
    موتر مذکور پس ازانکه متوجه حضور نیروهای آیساف گردید، از مسیر خود برگشته و فرار کرد، و عساکر از پشتش آتش گشود. موتر مظنون موفق به فرار شد ولی باران مرمی به کرولای اسماعیل که در عقب موتر قبلی در حرکت بود اصابت کرد.
    استفاده از موترهای کرولای تیوتا در میان افغانها بسیار مروج است و شورشیان نیز معمولاً در حملات انتحاری ازین موترها استفاده می کنند.
    اسماعیل تاکید داشت که او به هدایات نیروهای آلمانی عمل کرده بود.
    او گفت: “وقتی [نیروهای آیساف] با اشاره چراغ امر توقف داد [موتر] اولی ایستاد نشد، من معمول تلاش کردم که موتر را متوقف سازم اما … آنان در جواب بالای ما فیر کردند”.
    با اینحال، نیروهای آلمانی و افغان هردو می گویند که موتر اسماعیل توقف نکرد. رییس امنیت قرارگاه پولیس قندز، عبدالرحمان اقتاش که در ساحه حضور نداشت گفت: “به اساس معلوماتی که ما داریم، زمانیکه موتر تونس ظاهر شده بود، عساکر آلمانی امر توقف داده ولی موتر مذکور فرار کرده بود و موتر کرولایی که به عقب موتر تونس در حرکت بوده و از محفل عروسی بر گشته بود نیز توقف نکرد ، در نتیجه آلمانی ها به فکر آنکه این موتر هم مربوط به تروریستان می شود، بالای آن فیر کردند.”
    سخنگوی تیم بازسازی ولایتی آلمانی در قندز به آي دبليو پي آر گفت: “نیروهای امنیتی به موتر دستور توقف داد، ولی موتر به حرکتش ادامه داد، ازینرو آنان فیر کردند.”
    اگرچه نیروهای افغان مستقر در محل معمولاً با نیروهای آیساف گزمه های مشترک اجرا می کنند، اما اقتاش این حادثه را ناشی از عدم هماهنگي اطلاعات از سوی جرمنی ها دانست.
    او گفت: “ما مثل همیشه در گزمه آنان را همراهی می کردیم، ولی هیچ چیز از اطلاعاتی که به آنان رسیده بود نمی دانستیم. آنان پس از حادثه به ما گفتند که اطلاعاتی در مورد ورود یک موتر مظنون به شهر قندز دریافت کرده بودند”.
    اما، فیشر اتهامات مبنی بر عدم شریک ساختن اطلاعات بین نیروها را رد کرد. او گفت: “گزمه مشترک ما با نیروهای افغان همیشه نشاندهنده هماهنگی بهتر می باشد.”
    خشم ساکنان قندز در برابر فیرهای تصادفي، نشاندهنده افزایش بدبینی نسبت به نیروهای خارجی در ولایات نسبتاً آرام شمال می باشد.
    محمد علم 63 ساله، که در نزدیک محل حادثه زندگی می کند گفت: “فیر بسیار زیاد صورت گرفت. ما فکر کردیم که طالبان حمله کرده اند. ما دروازه های خود را بسته کرده و از ترس طالبان فردا صبح به مسجد نرفتیم.
    “[نیروهای خارجی] از قندز و مردم آن شناخت ندارد. [مردم محل] تا هنوز آرام بوده اند، اما اگر در نتیجه برخوردهای [خارجیان] به شورش برخاستند، هیچ کسی آنانرا متوقف نخواهند توانست.”
    اکبر خان 45 ساله، مسکونه ولسوالی خان آباد که خواهرش درین حادثه کشته شده بود، گفت: “ما فکر میکردیم که اینان برای تامین امنیت ما آمده اند، ولی حالا فکر می کنم که آنان آمده اند تا ما را بکشند. ما نمی توانیم آزادانه گشت و گذار و محافل عروسی و سایر مراسم را در کشور خود تجلیل کنیم.”
    علی محمد 30 ساله و راننده تکسی در قندز گفت که اینگونه اعمال به گفته او تحریک آمیز نیروهای خارجی ممکن است باشندگان محل را مجبور به حمایت از طالبان کند.
    او گفت: “ما فعلاً می بینیم که طالبان درین ولایت بسیار فعال بوده و منتظرند تا ازین اوضاع به نفع خود سود ببرند.”
    نیروهای آلمانی و افغان هردو حضور طالبان را درین ولایت تایید می کنند اما گسترش نفوذ آنان را رد می کنند.
    فیشر گفت: “ما میدانیم که طالبان [درینجا] حضور دارند، ولی نیرومند نيستند. ما کارهای بازسازی زیادی را انجام داده ایم. طالبان ازین موضوع آگاهند و میخواهند دست به اعمالی برای [تخریب] رفاه مردم بزنند.”اقتاش نیز تایید کرد که طالبان تهدید جدی درین منطقه نمی باشند.
    او گفت: “طالبان درینجا از طرف شب مخفیانه فعالیت می کنند. آنان امشب اینجا و فردا شب به جای دیگرند، ولی از رهبری و پایگاه ثابت برخوردار نیستند. ما تلاش داریم که آنان را نابود کنیم.”
    با اینحال آتش گفت که ارتکاب اشتباهات بیشتر از سوی نیروهای خارجی باعث تقویت حمایت مردمی برای طالبان در منطقه خواهد شد.
    او گفت: “ما از آیساف تقاضا داریم که در جریان گزمه با ما هماهنگی داشته باشند، زیرا تعداد زیادی از مردم به ما می گویند که گزمه ها باید از طرف افغانها هدایت شوند. هرقدر این اشتباهات بیشتر شود، به همان اندازه خشم مردم افزایش خواهد یافت”
    گزارش سید یعقوب ابراهیمی
    مأخذ: گونی تورکستان

    Geen opmerkingen: