• بازگشت به صفحه اصلی
  • maandag 1 december 2008

    نیرنگ قانونی ایران در قبال اخراج مهاجرین افغان

    نیرنگ قانونی ایران در قبال اخراج مهاجرین افغان

    02:12:2008

    اخراج اجباری مهاجرین افغان از کشور ایران مثل همیشه همزمان با سرد شدن هوا آغاز گردید. مقامات افغان از اخراج اجباری هزاران مهاجر افغان از کشور ایران که در حال حاضر در فضای باز و درهوای سرد در ولایت نیمروز بسر می برند خبر می دهند. گزارش های تایید نشده از این ولایت حاکی از آنست که نزدیک به سی هزار مهاجر از ایران اخراج شده اند و این روند هم اکنون نیز جریان دارد.
    اخراج اجباری مهاجرین افغان از ایران در سال های اخیر به یک مسله حاد برای دولت افغانستان ویک بازی سیاسی به کشور ایران مبدل شده است ایران هرزمانی که بخواهد برای افغانستان درد سر ایجاد کند برنامه ی اخراج اجباری مهاجرین را از خاک خود مطرح می کند.
    سال گذشته نیز این پروسه در فصل زمستان تطبیق شد. هزاران افغان در سرمای کشنده و بدون هیچ امکانات از ایران اخراج شدند در نتیجه ی تطبیق این برنامه دها بازگشت کننده ی اجباری درامتداد مرز، اردوگاه های خاک ایران و در آنسوی سرحد و در خاک افغانستان جان باختند.
    لت و کوب، توهین و تحقیر و خشونت از مواردی است که سربازان ایرانی بر مهاجرین افغان روا داشتند. گزارش های نشر شده از خاک ایران حاکی از آن بود که بسیاری از افغان ها از بیم گرفتاری توسط پولیس حتی برای خرید غذا از خانه های خود بیرون شده نمی توانستند.
    هرچند سازمان ملل متحد و دولت افغانستان نیز از مقامات ایرانی خواستند تا ازاین نوع برخورد وخشونت با افغانهای مهاجر دست بکشند اما این درخواست ها بدون هیچ پاسخی باقی ماند.
    در سال جاری نیز همزمان با سرد شدن هوا تطبیق این برنامه ی ظالمانه از سوی مقامات ایرانی بالای مهاجرین افغان آغاز شده است. بدون شک همگام با سرد شدن هوا تطبیق این پروسه نیز سرعت خواهد یافت در حالیکه نه دولت افغانستان و نه سازمان ملل برای کمک به مهاجرین اخراج شده توانایی و آماده گی لازم را ندارند واین موضوعی است که دولت ایران به خوبی و درستی از آن آگاه است.
    تنها بهانه ی مقامات ایرانی در این مورد نبود مجوز قانونی شمار زیادی از مهاجرین است که در حال حاضر در ایران زنده گی می کنند اما با توجه به گذشته حضور مهاجرین این افراد از سال هاست که بدون مجوز قانونی اما با رضایت دولت ایران در این کشور زنده گی نموده اند، سرمایه گزاری کرده و با ایجاد شغل و حرفه در مناطق مختلف این کشور در زیر حاکمیت دولت ایران زنده نموده اند. حالا اگر نبود مجوز قانونی هم دلیلی برای اخراج این مهاجرین باشد چرا و به چی دلیل این حربه همزمان با سرد شدن هوا که مرگبار ترین زمان برای تطبیق همچو برنامه ها است بکار می رود؟
    به هرحال مردم از دولت افغانستان، سازمان ملل متحد و جامعه جهانی انتظار دارند تا برای جلوگیری از تکرار فاجعه سال گذشته پیش از این که روند اخراج اجباری مهاجرین شدت بیشتر کسب کند از کشور ایران بخواهند که این برنامه را لا اقل در چنین زمانی که دولت افغانستان توانایی رسیده گی به مهاجرین اخراج شده را ندارد متوقف نماید.

    Geen opmerkingen: